SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Kultūriškai įtakingi sportiniai bateliai, pagrįsti nuolatiniu atsinaujinimu.

adidas Samba
© adidas

Novatoriškos futbolo batelės

1949 m. batsiuvys Adolfas Dassleris baigė kurti novatoriškas futbolo bateles. Jis sukūrė padas, užtikrinančias sukibimą ledo sąlygomis – tai buvo neįmanoma jokioms kitoms to meto batelėms – ir pradėjo jas bandyti savo gimtojoje Vokietijoje. Dizainas pasiteisino ir buvo pradėtas gaminti. Jos pavadinimas buvo „adidas Samba“. Per ateinančius septyniasdešimt metų šie novatoriški batai tapo kultūriniu reiškiniu, kuriuos dėvėjo įžymybės, sporto žvaigždės ir beveik visi kiti planetos gyventojai.

© adidas

Išradingas dizaineris

Adolfas Dassleris buvo ne tik paprastas batų gamintojas, bet ir išradėjas. Jam batų dizainas buvo labiau hobis nei darbas, ir per 1920-ųjų ir 1930-ųjų dešimtmečius jis tobulino savo įgūdžius, eksperimentuodamas su įvairiomis medžiagomis ir funkcionalių batų gamybos metodais. Jis buvo ypač gabus kurti sportinius batus, kaip įrodė tie, kuriuos jis pagamino Jesse Owensui prieš jo daugkartinius pasirodymus 1936 m. Berlyno olimpinėse žaidynėse. Su Dasslerio rankų darbo bateliais Owens laimėjo keturias aukso medalius ir išgarsino tiek save, tiek savo batelių dizainerį.

Prekės ženklo įkūrimas

Šiek tiek daugiau nei po dešimties metų, 1949 m., Dassler įkūrė „adidas“, atsiskyręs nuo avalynės kompanijos, kurią nuo 1924 m. valdė kartu su broliu Rudolfu. Pradėjęs savarankišką veiklą, Adolfas ėmėsi projektų, kurie leistų jo dizainą išskirti iš brolio, kuris taip pat įkūrė savo avalynės kompaniją, dizaino. Vienas iš jų buvo futbolo bateliai su juodos kengūrinės odos viršumi, guminiu padu ir nauju prekės ženklo logotipu, sudarytu iš trijų pasvirusių juostelių su dantytu kraštu. Jie buvo sukurti vienam konkrečiam tikslui: tvirtai laikytis ant ledu padengto žaidimo aikštyno. Trijų siurbtukų, įmontuotų į pado dalį, dėka jos geriau laikėsi ant slidžios žemės nei bet kurios kitos to laikmečio batų, ir netrukus jos efektyvumas buvo įrodytas, kai jas išbandė ASV Herzogenaurach – vietinė futbolo komanda, susijusi su „adidas“ prekės ženklu.

© adidas

Vardo paieškos

1950 m. Dassler tobulino batelius, tačiau dar turėjo sugalvoti jiems pavadinimą. Tada, po rungtynių, kuriose specializuota padas pasirodė esanti labai naudinga, padėdama žaidėjams išlaikyti sukibimą ir stabilumą nepaisant šaltų oro sąlygų, jam kilo mintis pavadinti juos „Samba“. Tai ne tik asocijavosi su dinamiškais judesiais ir įgūdžiais, susijusiais su gyvu brazilišku šokiu, bet ir tiko to metų FIFA pasaulio čempionato, pirmojo, kuris vyko šioje šalyje, vietai. Deja, turnyro metu buvo numatytas šiltas oras, apie 20 °C ir daugiau, todėl jo sukurta pado konstrukcija nebuvo reikalinga. Nepaisant to, batelių pavadinimas juos efektyviai susiejo su pasauliniu turnyru, ir jie tapo populiarūs tarp futbolininkų vėlesniais metais, ypač Jungtinėje Karalystėje ir Europoje.

© adidas

Žinių įgijimas

„Adidas Samba“ padėjo išpopuliarinti įmonę jos veiklos pradžioje, tačiau didžiausią dėmesį į prekės ženklą atkreipė Adolfas Dassleris, dirbdamas Vakarų Vokietijos nacionalinėje futbolo komandoje. Užsitarnavęs trenerio Seppo Herbergerio palankumą, jis keliaudavo su komanda per varžybas, sužinodamas žaidėjų poreikius, kad galėtų jiems pasiūlyti geriausią sportui skirtą avalynę. Jis stebėdavo rungtynes kartu su Herbergeriu, o žaidėjai, turėdami problemų su savo batais, ateidavo pas jį pasikonsultuoti, kad jis galėtų juos iškart pritaikyti. Per visą šį laiką Dassler įgijo neįkainojamų žinių, kurios padėjo sukurti atnaujintą futbolo batelių modelį su įsukamais smeigėmis, kurias buvo galima keisti pagal kiekvienų rungtynių sąlygas. 

© adidas

Bernas stebuklas

1954 m. Dasslerio dizainas padėjo Vakarų Vokietijos komandai laimėti garsųjį Pasaulio čempionatą, žinomą kaip Berno stebuklas. Negalėdama dalyvauti 1950 m. turnyre, Vakarų Vokietijos komanda buvo pasiryžusi pasirodyti kuo geriau kitame turnyre, kuris vyko kaimyninėje Šveicarijoje. Išėjusi iš grupės etapo, ji ketvirtfinalyje nugalėjo Jugoslaviją, o pusfinalyje 6:1 įveikė Austriją ir pateko į finalą, kuriame susitiko su turnyro favoritais vengrais. Žinoma kaip „Auksinė komanda“, galinga Vengrijos rinktinė buvo nenugalima 32 rungtynėse ir lengvai įveikė Vakarų Vokietijos komandą 8:3 pirmojo etapo rungtynėse, nors ir žaidė su rezervine komanda. Finalo dieną pradėjo lyti lietus, dėl kurio aikštė tapo šlapia ir purvina. Tai buvo ne tik puikios sąlygos kapitono Fritzo Walterio žaidimo stiliui, bet ir idealios sąlygos Dasslerio keičiamiesiems smeigėms, kurios suteikė Vokietijos komandai didelį pranašumą, leidžiant prisitaikyti prie sudėtingų sąlygų. Nepaisant to, kad Vakarų Vokietijos komanda buvo sudaryta iš mėgėjų ir neturėjo jokių vilčių laimėti, ji nugalėjo Vengriją 3:2 ir sukėlė vieną didžiausių sensacijų Pasaulio čempionato istorijoje bei laimėjo pirmąjį Jules Rimet trofėjų.

Funkciniai atnaujinimai

Adolfo Dasslerio kompanija sulaukė didelio dėmesio vėlesniais metais, kai vis daugiau profesionalių futbolininkų pradėjo nešioti jo batelius. Tai padėjo „Samba“ išlikti populiariems ir vėlesniais dešimtmečiais, nes Dassleris nuolat grįždavo prie šio modelio, kurį jis nuolat perdarydavo, kiekvieną kartą tobulindamas jo savybes ir taip pradėdamas nepaprastą kelionę. 1960-ųjų pradžioje bateliai tapo žemesni, o šoninės sienelės logotipo juostos buvo praplatintos, kad įmonės prekės ženklo simbolis būtų labiau matomas. Žemas batelių kraštas buvo dar kartą perdarytas 1972 m., kai jam buvo suteikta ryškesnė kreivė, kuri atitiko kulkšnies formą. Taip pat buvo pertvarkyta pailginta liežuvė, kuri buvo sutrumpinta, kad taptų kompaktiškesnė, pado paminkštinimas, kuris suteikė didesnį palaikymą visą pėdos ilgį, ir išorinis padas, kurio padalijimas į tris atskiras zonas suteikė nešėjui daugiafunkcinį sukibimą, taip suteikiant jam daugiau manevringumo žaidimo metu. Iš tiesų, būtent šios versijos plokštesnis padas ir lengvesnė konstrukcija padarė „Samba“ batelius idealiais naujam sportui, žinomam kaip futsalis, kuris tuo metu buvo labai populiarus visoje Europoje.

© adidas

Ideali futsalo bateliai

Futsalas atsirado 1930 m. Urugvajuje, kur jį sukūrė mokytojas Juan Carlos Ceriani. Jis norėjo, kad futbolas taptų prieinamesnis, ypač jo vietos YMCA nariams, todėl sugalvojo salės versiją, pagrįstą daugiausia tradicinio žaidimo taisyklėmis, bet taip pat įtraukiant krepšinio, vandensvydžio ir rankinio taisykles, kad žaidimas būtų trumpesnis ir galėtų žaisti penkių žaidėjų komandos. Nors iš pradžių jis buvo sukurtas žaisti krepšinio aikštelėje, daugelis kitų uždarų patalpų pasirodė tinkamos šiam sportui, todėl jį buvo lengviau organizuoti, nes rungtynes buvo galima rengti įvairesnėse vietose, nepriklausomai nuo oro sąlygų. Šis sportas greitai išpopuliarėjo futbolo mėgstančiose Pietų Amerikos šalyse, o galiausiai pasiekė Vakarų Europą per imigrantus, kurie 1970-aisiais apsigyveno Ispanijoje ir Portugalijoje. Futsalui plintant kitose Europos šalyse, jo istorija susipynė su „adidas Samba“ istorija, kurios lipni padas ir lengvas, reaktyvus jausmas idealiai tiko greitam žaidimo tempui. Žemas odinis batų priekis, dabar su charakteringu T formos apdaila, taip pat suteikė naudotojams galimybę pasiekti aukštą kamuolio kontrolės lygį, leidžiant jiems driblinti ir manevruoti siaurose erdvėse bei įvertinant individualius žaidėjo techninius įgūdžius. Tuo metu jokių kitų batelių, pritaikytų futsalo žaidėjams įvairiose patalpų dangose, nebuvo, todėl jie buvo pirmasis pasirinkimas daugeliui iki 1990-ųjų, kai kitos prekės ženklai pradėjo gaminti specialiai šiam sportui skirtą avalynę.

© adidas

Tapimas gyvenimo būdo sportiniais batais

Maždaug tuo pačiu metu, kai „Samba“ tapo žinoma Europos futsalo aikštėse, ji pradėjo savo neįtikėtiną perėjimą nuo funkcionalių futbolo batelių prie madingų gyvenimo būdo batelių. Šį lėtą pokytį inicijavo vadinamieji „Casuals“, kurie 70-ųjų pabaigoje ir 80-aisiais buvo dažnai matomi Anglijos futbolo klubų tribūnose. Prieš eidami į rungtynes, šios subkultūros nariai apsirengdavo išskirtiniais „clobber“ drabužiais – Europos prekių ženklų, tokių kaip „adidas“, „Lacoste“ ir „Fila“, dizainerių drabužiais, kuriuos jie įsigydavo sekdami savo komandas Europos taurės ir UEFA taurės varžybose. Idėja buvo atrodyti geriau nei varžovų sirgaliai, pasirenkant unikalius drabužius, o „adidas“ batai buvo populiarus pasirinkimas. Šiam stiliui išplitus plačiojoje visuomenėje, „Samba“ buvo galima pamatyti tokių miestų kaip Liverpulis ir Londonas, kuriuose buvo vienos sėkmingiausių to meto Europos komandų, gatvėse.

© „adidas

Britpop mėgstamiausias

Nors kasdienio stiliaus subkultūra iš dalies prisidėjo prie „adidas“ populiarumo Jungtinėje Karalystėje 1980-aisiais, būtent muzikos įtaka išlaikė jo aktualumą per kitą dešimtmetį, kai Britpop užkariavo šalį. Šis ryškus, įsimenamas muzikos stilius, būdingas britų kultūrai, dominavo šalyje 90-ųjų viduryje, o jo lyderiais buvo konkuruojančios grupės „Oasis“ ir „Blur“. Kilę iš tos pačios darbininkų klasės kaip ir „Casuals“, maištingi broliai Gallagheriai dažnai pasirodydavo scenoje avėdami „adidas“ batelius, pavyzdžiui, „Samba“, ir šis modelis greitai tapo siejamas su britpopu, todėl tapo šio žanro gerbėjų mėgstamiausiu. 

© „adidas

Hiphopas ir riedlentininkų bendruomenė

Tuo tarpu Jungtinėse Valstijose „Samba“ taip pat išpopuliarėjo dėl kitokio muzikos žanro – hip hopo. 80-ųjų viduryje „Run-DMC“ buvo laikomi vienu iš geriausių šalies kolektyvų, ir jie dažnai pasirodydavo koncertuose avėdami „adidas“ sportinius batelius. Nors jų mėgstamiausi bateliai buvo „Superstar“, 1986 m. grupės daina „My Adidas“ padėjo šiam prekės ženklui tapti žinomu visame pasaulyje, ypač todėl, kad ji lėmė istorinę reklamos sutartį tarp abiejų šalių. Dėl šio bendradarbiavimo „Samba“ galiausiai pateko į riedlenčių sporto pasaulį, nes hiphopo kultūra 80-aisiais ir 90-aisiais susipynė su maištinguoju sportu. Kaip ir futbolininkams, riedlentininkams reikalinga puiki trauka ir reaktyvus pėdos pojūtis, kad jie galėtų efektyviai valdyti lentą, todėl „Samba“ yra puikus riedlentės batelis. Jie taip pat norėjo tam tikro stiliaus, kuris tiktų riedlentės gyvenimo būdui, ir „Run-DMC“ parama jiems tai suteikė. Nors riedlenčių sportui skirta „Samba“ versija buvo išleista tik 2017 m., kai pasirodė „Samba ADV“, „adidas“ 2006 m. sukūrė modelį, žinomą kaip „Busenitz“, kuris buvo skirtas specialiai riedlentininkams. Pavadintas pagal amerikiečių riedlentininką Dennisą Busenitzą, kuris buvo žinoma šio sporto figūra 90-ųjų pabaigoje ir vėliau, jis prieštaravo tuometinei vulkanizuotų riedlentininkų batelių tendencijai, nes buvo pagrįstas „Samba“ modeliu, kuris turėjo patvaresnę pado dalį, suteikiančią paramą tiems, kurie norėjo riedlentinkauti ir atlikti triukus su didesniu smūgiu, pavyzdžiui, ollie ant didelių laiptų ar grindinti ant bėgių šalia didelių nuolydžių.

© adidas

Grįžimas į pagrindinę srovę

2000-aisiais „adidas Samba“ jau buvo patyręs epinę kelionę per daugybę kultūrų ir sporto šakų, netgi patekęs į didįjį ekraną, kai Ewan McGregor 1996 m. filme „Trainspotting“ avėjo bordo spalvos „Samba Super“, tačiau jo istorija tuo nesibaigė. Po kelerių ramių metų šis modelis sugrįžo 2010-aisiais, kai „adidas“ grįžo prie savo futbolo šaknų su „Samba Super Battle Pack“, kuris buvo išleistas 2014 m. siekiant paminėti Pasaulio čempionato sugrįžimą į Braziliją pirmą kartą nuo 1950 m. Tais pačiais metais prekės ženklas pagerbė šį modelį, panaudodamas jį kaip pagrindą pirmiesiems megztiems futbolo bateliams: „Samba Primeknit“. Tokios žvaigždės kaip Kate Moss netrukus vėl pradėjo jas nešioti kaip mados aksesuarą, ir jos tapo populiariu „adidas Originals“ asortimento, kuris pagerbia prekės ženklo paveldą, nariu. Net po tiek metų „Samba“ minimalistinė estetika vis dar darė jas universaliomis batelėmis, kurios tiko prie bet kokio stiliaus, o jų gili istorija sužavėjo tuos, kurie domėjosi sportinių batelių kultūra. Spalvų gama pradėjo plėstis, o dar daugiau įžymybių buvo nufotografuotos su šiais batais, tarp jų A$AP Rocky, Frank Ocean ir Jonah Hill. Tuo tarpu „adidas“ bendradarbiavo su sporto, gatvės mados ir gyvenimo stiliaus prekių ženklais, tokiais kaip „Oyster Holdings“ ir „Fiorucci“, kad sukurtų naujas klasikinio bato versijas.

© adidas

Įtakinga partnerystė

Būtent tokios partnerystės padėjo „adidas Samba“ bateliams įsitvirtinti mados pasaulyje 2020-ųjų pradžioje, ir netrukus jie tapo tikru pasauliniu reiškiniu. Jo greito kilimo katalizatorius buvo kolekcija, sukurta kartu su anglų mados dizainere Grace Wales Bonner ir jos pačios pavadinimu pavadintu prabangos prekės ženklu. Bonner stilingi adidas sportiniai bateliai buvo įkvėpti jos britų-jamaikiečių kilmės ir sėkmingai derino Samba retro sportinę estetiką su aukštosios mados elementais, derindami sudėtingus siuvimus ir klasikines savybes, pavyzdžiui, atlenkiamą liežuvį, kuris buvo ankstesnėse batelių versijose. Įspūdingas bendradarbiavimas su Wales Bonner tęsiasi jau keletą metų, o kiekviena nauja spalvų gama atrodo dar labiau geidžiama nei ankstesnės, užtikrinant, kad „Samba“ išlieka populiariu mados pasirinkimu jaunosios kartos tarpe.

© adidas

Platus dizainų pasirinkimas

Po pirmųjų „Wales Bonner Sambas“ batelių pasirodymo, visi, nuo riedlentininko Jasono Dillo iki įrašų prodiuserio Pharrello Williamso, Kanados dizaino studijos „JJJJound“, prabangių vintage drabužių gamintojo „Sporty & Rich“ ir net „Ajax“ futbolo klubo, norėjo įsigyti šį modelį, o pastarasis bendradarbiavo su Bobo Marley šeima, norėdamas pagerbti reggae legendą. Tuo pačiu metu „adidas“ dar labiau įvairino „Samba“ asortimentą, pasiūlydama alternatyvių modelių pasirinkimą. Be „Samba OG“, išlaikiusių mėgstamą kasdienį stilių, ir riedlentininkams skirto „ADV“ modelio, buvo „Velosamba“, optimizuotas dviračių sportui, ir „Classic“, kurio ilga, atlenkiama liežuvė, lengva konstrukcija ir EVA įpurkštos pados jį padarė labiau pritaikytą futsalui. Stambesnis, labiau gatvėms pritaikytas „Samba Super“ liko kolekcijos dalimi, o prie jo prisijungė „Samba RM“, kurio padas buvo pagamintas naudojant „adidas BOOST“ technologiją, kad būtų minkštesnis ir labiau reaguotų, bei moterims skirtas „Sambarose“ su platforminiu padu.

© adidas

Šiuolaikinės tendencijos

Staiga „Samba“ tapo madingais gyvenimo stiliaus sportiniais batais. Mados ikonos, tokios kaip Bella Hadid, Kendall Jenner ir Kaia Gerber, įtraukė juos į augančią „švarios merginos estetikos“ tendenciją, fotografuodamosi su šiais batais viešumoje ir rodydamos juos savo socialinių tinklų paskyrose. Tai padarė „Samba“ batelius privalomu aksesuaru jų sekėjams ir daugeliui kitų jaunų žmonių, o sportinis paveldas suteikė bateliams dar daugiau populiarumo socialiniuose tinkluose, kur jie tapo neatsiejama „blokecore“ stiliaus dalimi. Atsiradęs prieš 2022 m. pasaulio čempionatą, „blokecore“ tam tikra prasme buvo grįžimas prie kasdienės subkultūros ir „adidas“ futbolo istorijos, nes apėmė „Samba“ derinį su senais futbolo marškinėlių replikomis ir „Levi’s“ džinsais. Tačiau, skirtingai nuo ankstesnių futbolo judėjimų, šis buvo pasaulinis, todėl „Samba“ tapo visur matoma visame pasaulyje. Šis modelis visapusiškai įsiskverbė į socialinės žiniasklaidos platformas, todėl 2023 m. buvo jo sėkmingiausi metai iki šiol, ypač po to, kai lapkričio mėn. „Wales Bonner“ paskelbė apie naują ponyskin versiją, kuri parodė didelį bendradarbiavimo poveikį „Samba“ klestėjimui.

© adidas

Tęsiasi sėkmė

„Adidas Samba“ neįtikėtinas populiarumas 2024 m. neslūgo, netgi po to, kai Jungtinės Karalystės ministras pirmininkas Rishi Sunak grasino pakenkti jo reputacijai, dėvėdamas šiuos batelius per dabar jau liūdnai pagarsėjusį interviu. Šie sportiniai bateliai ir toliau buvo matomi visose socialinės žiniasklaidos svetainėse, o įtakingi asmenys ir mados prekių ženklai rašė ištisus straipsnius apie tai, kaip derinti šį ikoninį modelį. „Adidas“ pagerbė įvairias „Samba“ versijas, 2023 m. pabaigoje bendradarbiaudama su aukštos kokybės amerikiečių drabužių kompanija „Adsum“ atgaivindama 2009 m. „Samba Millenium“ modelį, o taip pat išplėtė savo bendradarbiavimą su riedlentininkų bendruomene, pradėdama dirbti su perspektyviu riedlentininku Kader Sylla. Prekės ženklas dar kartą padidino savo madingumą, kai prisijungė prie daugiaprekės mažmeninės prekybos tinklo „Dover Street Market“ ir pasinaudojo savo ryšiais futbolo pasaulyje, sukūręs spalvų seriją su prekės ženklo ambasadoriumi Lionel Messi.

© adidas

Pokyčių meistras

Nepaisant savo amžiaus, „adidas Samba“ išlaikė savo sėkmę per daugiau nei 70 metų istoriją ir atėjo į šiuolaikinę erą kaip vienas iš populiariausių 2020-ųjų metų sportinių batelių. Jo neįtikėtina istorija prasidėjo nuo ledinių Europos žiemos aikščių, tęsėsi 70-ųjų futsalo aikštėse ir 80-ųjų futbolo tribūnose, per 90-ųjų riedlenčių ir britpop sceną, iki 2010-ųjų įžymybių kultūros ir nuolat kintančių 2020-ųjų mados tendencijų. „Samba“ švarus dizainas, universalus stilius ir vintage sportinis patrauklumas ir toliau pritraukia naujus gerbėjus, tačiau silueto stipriausia savybė yra jo nepaprastas gebėjimas keistis kartu su laiku, kuris užtikrina jo sėkmę, nesvarbu, kokia kryptimi eitų mados pasaulis.

Read more

SPORTSHOWROOM naudoja slapukus. Apie mūsų slapukų politiką..

Tęsti

Pasirinkite savo šalį

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East