Nike
Cortez
Bill Bowerman'o amžina klasika.

Revoliucinės bėgimo bateliai
Kai Bill Bowerman ir Phil Knight 1964 m. įkūrė „Blue Ribbon Sports“, jie buvo atsakingi už japonų sporto prekės ženklo „Onitsuka Tiger“ batelių platinimą Jungtinėse Amerikos Valstijose. Nors tuo metu įmonė neturėjo savo kūrybinės produkcijos, Bowerman, kuris taip pat buvo Oregono universiteto lengvosios atletikos treneris, daugelį metų pritaikydavo sportinius batelius, kad padėtų savo studentams pasiekti geresnių rezultatų, todėl jam atrodė natūralu 1966 m. sukurti modelį „Onitsuka“. Remdamasis savo treneriavimo patirtimi, jis sukūrė TG-24 – revoliucinius bėgimo batelius, kurie tapo „Nike“ prekės ženklo pagrindu. Praėjus daugiau nei pusei amžiaus, šis kuklus dizainas gavo naują pavadinimą: „Nike Cortez“, nes jis išlieka vienu iš populiariausių ir ilgiausiai išlikusių prekės ženklo modelių.
Įvairios įkvėpimo šaltiniai
Nors Bowermanas iki TG-24 modelio niekada nebuvo profesionaliai kūrę bėgimo batelių, jo ilgametė patirtis lengvosios atletikos srityje ir laikas, praleistas namuose tobulinant avalynę, reiškė, kad jis buvo idealiu kandidatu sukurti kažką ypatingo. Kaip treneris, jis buvo nepaprastai atsidavęs savo sportininkams ir norėjo sukurti treniruočių batelius, kurie padėtų jiems įveikti ilgus atstumus ir tuo pačiu apsaugotų nuo traumų. Jis ypač įkvėpimo sėmėsi iš vieno iš savo „Oregon Ducks“ bėgikų, Kenny Moore'o, kuris 1965 m. treniruotės metu patyrė pėdos traumą. Bowerman išardė batelius, kuriuos dėvėjo Moore, norėdamas išsiaiškinti traumos priežastį, ir padarė išvadą, kad reikia pagerinti amortizaciją. Jis pagamino keletą prototipų, kuriuos Moore išbandė, ir jo išvados padėjo sukurti keletą svarbių TG-24 batelių pado elementų. Be to, jis peržiūrėjo keletą „Onitsuka“ modelių, įskaitant „Spring Up“ ir „Limber Up“ (bateliai, kurie gaminami iki šiol), ieškodamas daugiau idėjų, prieš sukonstruodamas pado dalį, kuri tapo tokia populiari tarp bėgikų.
Naujas pramonės standartas
Po daugybės eksperimentų ir įvairių prototipų Bowermanas tobulino savo novatorišką dizainą. Tiesiai po batų viršumi jis įdėjo kempinę gumos sluoksnį, kurį palaikė visą pėdą dengiantis putų vidpadis. Be to, kad suteikė papildomą paminkštinimą po pėdos priekinės dalies, siekiant geriau amortizuoti smūgius, jis buvo pakeltas kulno srityje, siekiant sumažinti Achilo sausgyslės traumų tikimybę. Tai nustatė naują standartą bėgimo batelių pramonėje, o Bowermano dėmesys sportininkų poreikiams tapo pagrindiniu „Nike“ tikslu, kai prekės ženklas buvo įkurtas 70-ųjų pradžioje. Be šios palaikančios vidurinės pado dalies, bateliai turėjo žuvies kaulų formos išorinę pado dalį, užtikrinančią puikų sukibimą, ir viršutinę dalį, pagamintą iš stipraus, bet lengvo austo nailono, vadinamo „Swoosh Fiber“. Ši medžiaga buvo atspari drėgmei ir išlaikė savo formą geriau nei daugelis kitų to meto medžiagų, todėl TG-24 bateliai buvo pranašesni už konkurentų gaminius.
Vardo paieškos
Kai TG-24 pirmą kartą pasirodė 1966 m., Bowerman ir Knight užsakė tik 300 porų, kad jas parduotų sportininkams Jungtinėse Valstijose. Įmonė dar buvo ankstyvoje stadijoje ir jai buvo sunku reguliariai pasiekti pardavimo tikslus, todėl jie galėjo įsigyti tik nedidelį kiekį prekių. Dėl savo lengvumo ir patvarumo TG-24 modelis sulaukė didelio pasisekimo, o paklausa išaugo, todėl „Onitsuka“ paprašė „Blue Ribbon Sports“ savininkų sugalvoti geresnį modelio pavadinimą. Artėjant 1968 m. olimpinėms žaidynėms Meksikoje, jie nusprendė jį pavadinti TG-Mexico, siekdami susieti jį su pasauliniu turnyru. Tuo metu bateliai buvo balti su mėlynu ir raudonu „Onitsuka“ logotipu ir žodžiu „Mexico“ išspausdintu šone, tačiau netrukus japonų prekės ženklas paprašė dar kartą pakeisti pavadinimą. Laikydamiesi Meksikos temos, Bowerman ir Knight pasirinko naują pavadinimą „Aztec“, kuris reiškė senovės gyventojus, gyvenusius šiuolaikinės Meksikos teritorijoje prieš daugelį amžių. Deja, „adidas“ turėjo savo „Azteca“ lenktynių batelių liniją, todėl jie nesutiko su šia idėja ir pagrasino imtis teisinių veiksmų, jei „Onitsuka“ paliks šį pavadinimą. Bowerman ir Knight vėl turėjo grįžti prie braižymo lentos. Nusivylę, jie pasirinko pavadinimą, kuris atspindėjo jų drąsų, maištingą charakterį, ir nusiuntė žinutę „adidas“, pavadindami jį „Cortez“ pagal ispanų konkistadorą Hernaną Cortesą, kuris buvo atsakingas už actekų imperijos žlugimą 1500 m. pradžioje.
Nauja pradžia
Šį kartą pavadinimas liko, o naujojo „Onitsuka Tiger Cortez“ sėkmė padėjo „Blue Ribbon Sports“ išsilaikyti iki 1960-ųjų pabaigos. Iš tiesų, Phil Knight vėliau pareiškė, kad didelė dalis kompanijos pajamų 1967 m. buvo gauta būtent dėl šio modelio. Jis taip pat padėjo populiarinti „Tiger“ batelius Jungtinėse Valstijose ir 1968 m. buvo geriausiai parduodami abiejų prekių ženklų bateliai. Tačiau, nepaisant vaisingų abiejų bendrovių santykių, įtampa ėmė didėti, kai Knight sužinojo, kad „Onitsuka“ ieškojo kitų platintojų Jungtinėse Valstijose. „Blue Ribbon Sports“ akivaizdžiai nebebuvo prioritetas, o tai turėjo įtakos bendrovės pelnui, nes ji negalėjo patenkinti paklausos, todėl Knight ėmė svarstyti kitas galimybes. 1971 m. jis ir Bowerman įkūrė „Nike“, Knight atsakingas už verslo reikalus, o Bowerman dirbo su batais. Knight paprašė grafikos dizaino studentės Carolyn Davidson, kurią sutiko dirbdamas antruoju darbu Portlando valstybiniame universitete, sukurti logotipą naujai įkurtai prekės ženklui. Jos užduotis buvo perteikti judesį ir sukurti kažką visiškai skirtingo nuo „adidas“ trijų juostelių logotipo. Iš daugybės jos kūrinių Knightas pasirinko dabar visame pasaulyje žinomą „swoosh“ ir greitai pagamino prototipą „Cortez“ su naujuoju emblema šonuose vietoj „Onitsuka“ bangos.
Atnaujintas dizainas
„Cortez“ tapo pirmuoju oficialiu „Nike“ modeliu, kai jis buvo pateiktas sportininkams, dalyvavusiems 1972 m. olimpinių žaidynių lengvosios atletikos atrankose, kurios vyko Eugene, Oregone, vos poros valandų kelio atstumu nuo „Nike“ būstinės. Iki to laiko Bowerman spėjo atnaujinti modelį, padaręs jį dar efektyvesniu kaip sportinius bėgimo batelius. Kulno dalyje buvo pridėtas nusidėvėjimui atsparus įdėklas, padidinantis jo patvarumą, o nauja 4 krypčių elastinė vidpadžiai padarė batelius patogesnius ir sumažino pūslių susidarymo tikimybę. Taip pat buvo pagaminta versija su platesniu pirštu, pritaikyta įvairių tipų pėdoms, o asortimentas buvo išplėstas, įtraukiant poliruotos odos ir zamšos variantus.
Kreipimasis į teismą
Suprantama, kad „Onitsuka“ savininkai nebuvo patenkinti tuo, kad „Nike“ perėmė „Cortez“ ir pardavinėjo juos su savo logotipu, todėl 1971 m. jie padavė „Nike“ į teismą dėl teisių į pavadinimą ir modelį. Per trejus metus trukusį teismo procesą ortopedijos ekspertai pažymėjo, kad Bowermano revoliucinis dizainas skyrėsi nuo visų kitų „Onitsuka“ batų tuo, kad apsaugojo Achilo sausgyslę nuo traumų, ir būtent dėl to galiausiai buvo priimtas sprendimas, leidžiantis abiem prekių ženklams toliau parduoti šį modelį. Svarbiausia, „Nike“ buvo suteikta išskirtinė teisė naudoti „Cortez“ pavadinimą. Tuo tarpu „Onitsuka“ buvo priversta keisti pavadinimą ir pasirinko „Corsair“ – batelius, kuriuos kompanija gamina iki šiol.
Sportinis pritarimas
Nepaisant ilgai trukusio teismo proceso, „Nike“ išliko nepajudinama per visą 70-ųjų pradžią, o Bowermano ryšiai sporto pasaulyje padėjo „Cortez“ tapti populiaria pasirinkimu tarp sportininkų. Oficialus atnaujintos, „swoosh“ logotipu papuoštos versijos išleidimas įvyko 1972 m. olimpinėse žaidynėse Miunchene, kur Bowermanas buvo lengvosios atletikos treneris. Vienas iš jo Oregono universiteto bėgikų, labai populiarus Steve Prefontaine, tais metais dalyvavo varžybose, ir jo naudojami „Nike Cortez“ bateliai padėjo populiarinti šiuos batelius, nepaisant to, kad jis 5000 m finale vos nepateko į medalininkų gretas. Po šio nusivylimo Prefontaine su nauja energija grįžo į treniruotes ir per ateinančius trejus metus pagerino keletą JAV rekordų įvairiose distancijose. Tuo metu jis buvo prekės ženklo ambasadorius ir pirmasis sportininkas, kuriam buvo mokama už „Nike“ batelių nešiojimą. Jo ekspresyvi asmenybė pritraukė dėmesį lengvosios atletikos varžybose visoje šalyje, kur jis skatino kitus sportininkus išbandyti „Cortez“ ir kitus modelius. Po kelių dešimtmečių, 2017 m., „Nike“ nusprendė pagerbti jo indėlį į „Cortez“ istoriją, sukuriant specialią „Stop Pre“ spalvų gamą, kuri buvo ironiška nuoroda į marškinėlius, kuriuos jo gerbėjai dėvėjo Eugene olimpinėse atrankose ir kitose varžybose. Retai kam pavykdavo sustabdyti legendinį ilgų distancijų bėgiką.
Kūrybinga reklama
Su Prefontaine komandoje ir išspręstu teismo procesu su „Onitsuka“, 70-ieji buvo puikus laikotarpis „Nike“ ir „Cortez“. Batelių sėkmė leido Bowermanui laisvai eksperimentuoti su naujais dizainais, o tai savo ruožtu paskatino tolesnį augimą. Tuo tarpu Knight kūrė puikias rinkodaros technikas ir išleido reklamą, kurioje buvo demonstruojamos batelių savybės, taip pat atskleidžiama dalis istorijos apie jų dizainą. Vienoje reklamoje, platintoje 1973 m. birželio mėn. Nacionalinės sporto prekių asociacijos parodoje, buvo paaiškinta, kad „Cortez“ buvo sukurti kaip geriausi treniruočių batai ilgų distancijų bėgikams, ir apibūdinti kaip „nauja koncepcija ilgų distancijų treniruočių batų srityje“. Bowerman buvo giriamas kaip šio novatoriško dizaino genijus, o Onitsuka buvo visiškai praleistas iš istorijos, taip parodant jo prekės ženklo naujai atrastą nepriklausomybę ir tvirtai įtvirtinant „Cortez“ kaip „Nike“ dizainą.
„Farrah“ bateliai
Nuo pat pradžių „Cortez“ buvo reklamuojami kaip ilgų distancijų bėgimo bateliai, tačiau net kai kuriuose pačiuose pirmuosiuose reklamose jie buvo apibūdinami kaip „idealūs kasdieniam nešiojimui“. Nepaisant to, tik apie 70-ųjų vidurį jie tapo gyvenimo stiliaus bateliais. Vienas įvykis ypač padėjo jiems peržengti sporto pasaulio ribas: jų pasirodymas Holivudo aktorės Farrah Fawcett kojose. 1976 m. labai mėgstamo TV serialo „Charlie's Angels“ epizode ji avėjo „Senorita Cortez“ batelius – 1975 m. išleistą versiją, skirtą specialiai moterims – garsioje scenoje, kurioje ji pabėgo nuo nusikaltėlio, nuvažiuodama riedlente. Fawcett vaizdas, kai ji tupėjo ant lentos su savo baltais sportiniais bateliais, kurių šone puikavosi ryškus raudonas „swoosh“ ženklas, tapo ikoniniu ir iškėlė „Cortez“ į rampos šviesą. Scena buvo tokia įspūdinga, kad kitą dieną daugelis parduotuvių buvo išpardavusios šiuos batelius. Kai kurie gerbėjai pradėjo juos vadinti „Farrah bateliais“, o daugelis Kalifornijos šokėjų juos dėvėjo pasirodymų metu. Po kelerių metų amerikiečių supermodelis Bella Hadid pagerbė tą akimirką, atkurdama šį žymų vaizdą 2017 m. „Cortez“ 45-ųjų metinių proga.
Peržengiant sporto ribas
1980-aisiais „Nike Cortez“ toliau buvo populiarūs bėgimo bateliai, kaip liudija novatoriška moterų ilgų distancijų bėgikė Joan Benoit Samuelson, kuri 1979–1985 m. laimėjo daugybę maratonų. Šio modelio 45-ųjų metinių proga ji kalbėjo apie savo susižavėjimą „Cortez“ modeliu, teigdama, kad jis suteikė jai reikiamą paramą, kad ji galėtų drąsiai peržengti savo ribas kaip jauna sportininkė. Tačiau, nors šie bateliai padėjo tokiems sportininkams kaip Samuelson, jie taip pat peržengė sporto ribas ir tapo populiarūs kitose populiariosios kultūros srityse, pavyzdžiui, muzikoje. 1980 m. pasauliniame ture Eltonas Johnas, kuris jau buvo gavęs specialiai jam sukurtus „Cortez“ batelius su 1979 m. „Nike Roadrunner“ pado dizainu, atliko dainą, skirtą „Nike“, vilkėdamas mėlynus ir baltus batelius. Tuo tarpu Rytų pakrantės b-boys mėgo „Cortez“ dėl jo lengvos konstrukcijos, kuri suteikė jiems daugiau judėjimo laisvės breakdance šokant, o Vakarų pakrantėje jis sulaukė didelio populiarumo, ypač Los Andžele, kur buvo įsikūrę daugelis pirmųjų „Nike“ parduotuvių. N.W.A. reperis Eazy-E tapo žinomas dėl to, kad 80-ųjų pabaigoje dėvėjo šį modelį, o jo gerbėjai sekė jo pavyzdžiu ir vadino jį „Dope Man Nike“ pagal įtakingos hiphopo grupės 1987 m. dainą. „Cortez“ greitai tapo svarbia gangsta rap scenos aprangos dalimi, ir netrukus Vakarų pakrantės gaujos pradėjo įtraukti šiuos batelius į savo garderobą, nes minimalistinis spalvų naudojimas leido žmonėms parodyti, kuriai grupei jie priklauso. Nepaisant šių konotacijų, „Cortez“ bateliai ir toliau buvo populiarus pasirinkimas visoje šalyje iki 1990-ųjų, kai jie gavo labiau visuotinį pripažinimą, kuris juos iškėlė į pasaulinę areną.
Pasaulinė sėkmė
90-ieji prasidėjo Whitney Houston ikoniniu pasirodymu Super Bowl XXV. Dainuodama nacionalinį himną, ji avėjo klasikinę baltą Cortez su ryškia raudona „swoosh“ logotipu, kuris buvo dalis jos laisvo stiliaus aprangos. Vos po kelerių metų, 1994 m. filme „Forrest Gump“ įsimintinas pasirodymas išplatino Cortez vardą visame pasaulyje. Filme Tomo Hankso personažas gauna dovanų porą „Cortez“ batelių, kuriuos jis aiškiai parodo prieš kamerą, o vėliau juos dėvi bėgdamas po Jungtines Valstijas – tai buvo puiki reklama tradiciniams bėgimo bateliams. Filmas laimėjo keletą „Oskarų“ apdovanojimų ir sulaukė pasaulinės sėkmės, o „Cortez“ bateliams tai suteikė neįtikėtiną postūmį praėjus daugiau nei 20 metų po jų pirmojo išleidimo. Jo vaidmuo filme buvo toks reikšmingas, kad raudonos, baltos ir mėlynos spalvų modelis, kurį dėvėjo Hanksas, dabar dažnai vadinamas „Forrest Gump“ spalvų deriniu, o 2024 m. buvo išleistas specialus retro modelis, skirtas paminėti 30 metų nuo filmo premjeros. Be šių svarbių momentų, „Cortez“ taip pat atsidūrė Amerikos televizijos ekranuose vienoje iš populiariausių 1990-ųjų sitkomų „Seinfeld“, kurioje personažas George Costanza dažnai buvo matomas dėvintis šį modelį. Aktorius Jason Alexander, vaidinęs šį personažą, esą taip juos pamėgo, kad 1998 m., kai serialas baigėsi, paprašė, ar galėtų pasilikti vieną porą kaip prisiminimą apie savo laiką seriale.
Chicano kultūros šventė
2000-aisiais „Cortez“ buvo vienas iš labiausiai atpažįstamų „Nike“ modelių, todėl jis pradėtas naudoti bendradarbiavimo projektuose. Vienas iš pirmųjų buvo projektas su meksikiečių kilmės amerikiečių tatuiruočių meistru Marku Machado, dar žinomu kaip Mister Cartoon, kurio kūryba dažnai atspindi jo vaikystės Los Andželo gatvių gyvenimą. Didžiąją dalį šio meno sudarė čikano bendruomenės mada, kurios nariai yra kilę iš vietinių meksikiečių, gyvenusių regione prieš atvykstant europiečiams. Augdamas Machado dažnai matydavo gerbiamus čikano atstovus, dėvinčius „Nike Cortez“ batelius, todėl nusprendė pagerbti šį faktą ir savo pirmųjų bendradarbiavimo batelių „swoosh“ logotipą pakeitė aztekų karo vado, kurio veido bruožai buvo šiek tiek europietiški, galva. Tokiu būdu, vietoj to, kad neigiamai vertintų batelių pavadinimą, menininkas nusprendė pavaizduoti čikano paveldą kaip vietinių gyventojų ir užsienio šalių įtakos derinį ir naujajai kartai perteikti savo protėvių istoriją. Per kelerius metus „Nike“ taip pat pagerbė šio modelio ryšį su lotynų bendruomenėmis, išleisdama tokias serijas kaip „Latino Heritage Month“ ir „Dia de los Muertos“.
Įspūdingas etapas
Mister Cartoon pirmasis „Nike Cortez“ modelis tikrai susilaukė Los Andželo bendruomenės susidomėjimo, o 2010-aisiais „Nike“ toliau ieškojo naujų bendradarbiavimo partnerių savo seniausiam modeliui. Tai lėmė partnerystę su gatvės drabužių prekės ženklu „Undefeated“ 2015 m., kuris sukūrė Los Andželo įkvėptą juodos ir baltos spalvų modelį. 2017 m., minint 45-ąjį „Cortez“ jubiliejų, Mister Cartoon sukūrė dar tris stilingus dizainus, o „Nike“ išleido dešimtis retro ir naujų spalvų variantų, kad pažymėtų įspūdingą pasiekimą. Tarp jų buvo modelių rinkinys, primenantis Kenny Moore'o traumą, kuri įkvėpė kai kurias Bowermano dizaino idėjas, taip pat klasikiniai modeliai iš nailono ir odos, versijos su siuvinėtomis ir papuoštomis „swoosh“ logotipais, „Flyknit“ modelis ir du sportiniai bateliai, kuriais siekta pabrėžti batelių ryšį su Los Andželo miestu, pagerbiant Long Beach ir Compton.
Išskirtiniai dizainai
Nors „Cortez“ niekada iš tikrųjų neišnyko, tai reiškė galingo atgimimo pradžią, o 2018 m. atnešė seriją nepamirštamų bendradarbiavimo sportinių batelių su amerikiečių reperiu Kendrick Lamar, kuris anksčiau dainavo apie „Cortez“ 2013 m. Big Sean kūrinyje „Control“. Be to, „Nike“ sukūrė spalvų derinius su tenisininkė Maria Sharapova, daugiaprekės mažmeninės prekybos tinklu „Dover Street Market“ ir aukštos klasės Japonijos mados prekės ženklu „Comme des Garçons“, kuris sukūrė keletą juodai baltų moteriškų modelių su aukštais platforminiais padais. 2019 m. sekė populiarus bendradarbiavimas su „Stranger Things“, kurio 1980-ųjų dešimtmečio aplinka puikiai derėjo su silueto retro stiliumi, ir intriguojantis „Shoe Dog Pack“, kurio du „Cortez“ modeliai buvo papuošti ankstyvaisiais „Nike“ logotipais, kuriuos prekės ženklas buvo svarstęs naudoti prieš galiausiai pasirinkdamas ikoninį „swoosh“.
Populiarus mados aksesuaras
2020-aisiais toliau pasirodė naujos „Nike Cortez“ versijos, o batelių 50-metis jubiliejus buvo paminėtas bendradarbiaujant su „Union LA“ ir išleidžiant keturias spalvų versijas, kiekviena iš jų įkvėpta Los Andželo, ir dvi ekscentriškas dizaino versijas, sukurtas novatoriško Japonijos mados prekės ženklo „sacai“. „Cortez“ batelius jau buvo avėjęs Leonardo Di Caprio 2013 m. Martino Scorsese filme „Volstryto vilkas“, o 2022 m. populiariajame televizijos seriale „The Bear“ juos avėjo Jeremy Allen White, vaidinęs Carmeną. Vėliau White paskelbė, kad tai jo mėgstamiausi bateliai. Juos taip pat buvo galima pamatyti mados žurnaluose, pavyzdžiui, „Vogue“, kuriame buvo pažymėta, kad juos dėvėjo įtakingos asmenybės Emily Ratajkowski ir Alexa Chung, taip pat aktorė Dakota Johnson, kurios pasirodymas elegantiškoje „Baroque Brown“ spalvos versijoje padarė juos populiariu pasirinkimu 2024 m. vasarą.
Amžina klasika
Žvelgiant atgal į „Nike Cortez“ istoriją, gana įspūdinga, kokią reikšmę šis modelis turėjo ne tik „Nike“, bet ir visai avalynės pramonei. Per penkis dešimtmečius jis tapo vienu iš didžiausių aprangos prekių ženklų pasaulyje, nustatė pramonės standartą bėgimo batelių amortizacijai, padėjo superžvaigždėms sportininkams pasiekti didžių rezultatų, tapo neatsiejama gatvės mados dalimi, pasirodė Holivudo filmuose ir puošė žvaigždžių kojas tiek ekrane, tiek už jo ribų, galiausiai įsitvirtindamas kaip pagrindinis 20-ojo ir 21-ojo amžiaus kultūros elementas. Nepaisant savo amžiaus, „Cortez“ tebėra vienas iš „Nike“ flagmanų ir yra vienas iš labiausiai atpažįstamų sportinių batelių modelių pasaulyje. Pasak „Nike“ vyriausiojo dizaino vadovo Johno Hoke'o, tai yra „esminis išraiškos būdas“ prekės ženklo dizaino filosofijai, todėl jį galima laikyti vienu iš svarbiausių – tai niekada nebuvo pamiršta, nes šis nesenstantis batelis ir toliau daro įtaką šiuolaikinei sportinių batelių kultūrai.