SPORTSHOWROOM

adidas

Gazelle

„Adidas“ amžinas ir įtakingas klasikinis modelis.

adidas Gazelle
© adidas

Reikšmingas siluetas

Ankstyvaisiais metais „adidas“ daugiausia dėmesio skyrė funkcionalių batų kūrimui tiek mėgėjams, tiek profesionaliems sportininkams, tačiau daugelis sportinių modelių tapo populiariais ir kasdienio gyvenimo modeliais. Vienas iš jų buvo „adidas Gazelle“ – funkcionalūs batai, pasižymintys švariu, nesudėtingu dizainu, kurie per kelis dešimtmečius tapo vienu iš svarbiausių siluetų gausioje prekės ženklo kolekcijoje.

© adidas

Istorijos produktas

„Gazelle“ istorija prasidėjo dar prieš kelerius metus iki jo sukūrimo, kai buvo sukurta keletas skirtingų dizainų, kuriuos galima laikyti jo pirmtakais. Buvo „Rom“, kuris padėjo Wilmai Rudolph laimėti tris aukso medalius 1960 m. Romos olimpinėse žaidynėse, ir „Olympiade“, kurį mėgo Vokietijos sprinterių komanda 1964 m. Tokijo olimpinėse žaidynėse. Abu buvo aukštos kokybės batai, kurie nutiesė kelią „Gazelle“, kurio kulnas ir padas buvo perimti iš šių pirmtakų.

© adidas

Dvi drąsios spalvų kombinacijos

1965 m. buvo pagamintas pirmasis „Gazelle“ prototipas. Pirmą kartą „adidas“ kaip pagrindinę medžiagą batelių viršui panaudojo zomšą, taip išskirdama juos iš kitų to meto treniruočių batelių, kuriuose dažniausiai buvo naudojama tradicinė oda. Ši prabangi medžiaga buvo tokia pat patvari, bet lengvesnė, todėl suteikė nešiojantiems batelius šiek tiek daugiau greičio ir turėjo papildomą privalumą – dažymo proceso metu galėjo būti nudažyta ryškiomis spalvomis. Šis preliminarus modelis buvo sodrios raudonos spalvos, o 1966 m., kai „Gazelle“ buvo oficialiai išleisti, prie jo prisijungė mėlynos spalvos versija. Tuo metu spalvų skirtumas buvo ne tik estetikos klausimas, bet ir nežymus dizaino skirtumas. Nors abu modeliai turėjo kengūrinės odos viršų su „adidas“ firminiu trijų juostelių logotipu šone, batų raišteliu ant kulno ir specialia pėdos skliauto atrama, padas buvo pritaikytas konkrečiai spalvai ir todėl pritaikytas numatytam naudojimui. Raudona versija turėjo skaidrų padą su žuvies kaulų raštu, kuris užtikrino puikų sukibimą ir neleido slysti ant vidaus paviršių. Jie buvo sukurti pirmiausia rankiniui, ir, siekiant užtikrinti, kad jie būtų veiksmingi šio sporto atstovams, buvo išbandyti geriausių pasaulio žaidėjų, kurių daugelis buvo iš Vokietijos, tuo metu vienos iš geriausių rankinio šalių. Mėlyni bateliai buvo skirti sportininkams, kurie daugiausia sportuoja lauke. Jų guminė padas buvo optimizuota bendram treniravimuisi, su daugialąstine konstrukcija, užtikrinančia papildomą sukibimą ant įvairių žaidimo paviršių.

© adidas

Eksperimentai ir iteracijos

Dėl odinio viršaus ir įvairių pado variantų „Gazelle“ išsiskyrė iš minios, tapo populiariomis treniruočių batelėmis, kurias naudojo daugelis profesionalių sportininkų, ir buvo rodomos to meto sporto žurnaluose. Tai taip pat buvo puikus modelis, su kuriuo galėjo eksperimentuoti prekės ženklo dizaineriai, ir jis įkvėpė naujus modelius, pavyzdžiui, „Jaguar“, kuris vėliau tapo „adidas Athen“. „Gazelle“ bateliai per šį laikotarpį buvo ne kartą modifikuojami, kai kurie pakeitimai, pavyzdžiui, naujos formos kulno juostelė, atnaujintas pado profilis ir prie kojos priglundanti liežuvėlė, tapo nuolatiniais, o kiti, pavyzdžiui, siūloma užtrauktukas, galiausiai buvo atmesti. Vienas iš svarbiausių batelių pakeitimų įvyko 1971 m., kai abiejų spalvų batelių padoje buvo įdiegtas korio formos protektorius. Šis naujas dizainas apėmė eilutes šešiakampių mikroselių, kurios žymiai pagerino sukibimą, todėl „Gazelle“ tapo dar efektyvesni kaip sportiniai bateliai ir pranašesni už kitus to meto sportinius batelius. Iš tiesų, šešiakampis padas buvo toks geras, kad jis vis dar naudojamas daugelyje šiuolaikinių „Gazelle“ batelių.

© adidas

Galingas palaikymas

Nors fiziniai atnaujinimai padėjo padidinti „Gazelle“ populiarumą, Horst Dasslerio novatoriškas darbas su sportininkais padėjo šiam modeliui užkariauti pasaulinę auditoriją. „Adidas“ įkūrėjo Adi Dasslerio sūnus Horst prisijungė prie kompanijos 1960 m. ir norėjo pasinaudoti žvaigždžių įtaka, kad reklamuotų jos avalynę. 1972 m. jis padovanojo amerikiečių plaukikui Markui Spitzui porą „Gazelle“ batelių ir paprašė jo juos avėti Miuncheno olimpinėse žaidynėse. Nors gali atrodyti neįprasta, kad plaukikas reklamuotų batelius, skirtus sausumos sportui, planas pasiteisino, nes Spitz ne tik juos avėjo per apdovanojimų ceremoniją už vieną iš septynių aukso medalių, kuriuos laimėjo tais metais, bet ir nusiėmė „Gazelle“ batelius ir pakėlė juos į viršų, kad visi galėtų juos pamatyti. Šis drąsus žingsnis, kuriam, kaip pranešama, Adi nepritarė, Spitzui sukėlė problemų su Tarptautiniu olimpiniu komitetu ir sukėlė diskusijas apie produktų reklamą sporte. Tuo tarpu, sužavėtas Spitzu ir jo rekordais olimpinėse žaidynėse, Horst įkūrė savo plaukimo aprangos kompaniją „Arena“ ir išplėtė savo novatorišką darbą su sportininkais, sudarydamas išskirtinius aprangos sutartis su sporto federacijomis ir netgi Olimpinio komiteto, galiausiai tapdamas vienu iš svarbiausių verslininkų komerciniame sporte visame pasaulyje.

© adidas

Ankstyvasis gyvenimo stiliaus sportinis batelis

Kaip ir daugelis „adidas“ dizainų, „Gazelle“ bateliai iš pradžių buvo sukurti kaip treniruočių bateliai, bet galiausiai tapo ir gyvenimo stiliaus sportiniais bateliais. Iš dalies dėl spalvingos odos viršutinės dalies, kuri išskyrė juos iš kitų to meto sportinių batelių, „Gazelle“ šį perėjimą padarė gana anksti, pasirodydami 1976 m. Japonijos vyrų mados žurnalo „Popeye“ numeryje ir būdami dėvimi tokių žinomų įžymybių kaip Mick Jagger. Nepaisant to, „adidas“ toliau dėmesį skyrė jų sportinėms savybėms, tuo pačiu užtikrindami, kad jie būtų patrauklūs ir kasdienio dėvėjimo mėgėjams. 1970-ųjų pabaigoje „Gazelle“ buvo dar kartą atnaujintas, šį kartą su žymiuoju „Trefoil“ logotipu, kuris formavo pado gripo struktūrą. Be to, buvo patobulinta bendra batų konstrukcija, o priekis buvo perdarytas, kad būtų optimizuotas rankiniam žaidimui.

© adidas

„Gazelle“ ir futbolo kultūra

Nuolatinis tobulinimas leido modeliui išlikti aktualiam ir 80-aisiais, netgi atsiradus modernesniems modeliams. Per visą dešimtmetį „Gazelle“ tęsė savo kelionę nuo treniruočių batelių iki mados prekės, įsiskverbdami į įvairias subkultūras visame pasaulyje. Jie buvo ypač sėkmingi Jungtinėje Karalystėje, kur juos dėvėjo aistringi futbolo gerbėjai, žinomi kaip „Casuals“. Šio judėjimo nariai parvežė drabužius, įsigytus palaikydami savo komandas užsienyje Europos varžybose, ir taip išplatino „adidas“ ir kitas užsienio prekės ženklus Šiaurės Anglijoje ir kitur. Nors keli „adidas“ modeliai buvo populiarūs, daugeliui „Casuals“ geriausias pasirinkimas buvo „Gazelle“, nes, nors jis vis dar buvo prieinamesnis nei daugelis kitų to meto prekės ženklų sportinių batelių, jis buvo šiek tiek brangesnis nei „Monaco“ ir „Madeira“ modeliai, todėl suteikė prabangos pojūtį.

© „adidas

Hiphopo mėgstamiausias

„Gazelle“ užkariavus Jungtinės Karalystės futbolo tribūnas, jį taip pat pradėjo naudoti kita, visiškai kitokia subkultūra: hiphopas. Šis sparčiai populiarėjantis muzikos žanras 70-aisiais ir 80-ųjų pradžioje išplito Jungtinėse Valstijose ir pradėjo populiarėti Jungtinėje Karalystėje su tokiomis grupėmis kaip „Run-DMC“, kurios nariai buvo gerai žinomi dėl to, kad nešiojo „adidas Superstar“. Kadangi šis modelis ir kiti, susiję su Jungtinių Valstijų hiphopo scena, nebuvo taip lengvai prieinami už Atlanto, britų gerbėjai dažnai rinkdavosi labiau prieinamus „Gazelle“ batelius. 1986 m. prekės ženklas sulaukė dar daugiau dėmesio, kai „Run-DMC“ išleido dainą „My Adidas“, kurioje repavo apie savo mėgstamus sportinius batelius. Tai sutapo su dar vienu „Gazelle“ modelio atnaujinimu, kuris apėmė naujų spalvų asortimentą, skirtą kasdieniam nešiojimui madingų sportinių batelių ieškančiam vartotojui. Tuo metu šis modelis tapo tikru pasauliniu reiškiniu, ir „adidas“ pradėjo leisti naujas jo versijas, pavyzdžiui, „Gazelle Super“, taip pat pakeitė batelių pavadinimą (Japonijoje jie tapo „adidas 300“), kad jie tiktų užsienio rinkoms.

© adidas

Įžengimas į Jungtines Valstijas

Po to, 1990-ųjų pradžioje, atsirado klasikinio sportinio batelio mada, dėl kurios daugelis vėl grįžo prie „adidas Gazelle“. Peteris Moore'as ir Robas Strasseris, kurie 1987 m. perėjo iš „Nike“, paskatino „adidas“ pasinaudoti šia mada ir iš naujo išleisti savo tradicinius modelius, todėl 1991 m. pasirodė nauja „Gazelle“ versija. Netrukus įtakingi riedlentininkai Eric Koston ir Natas Kaupas pradėjo juos nešioti varžybose Europoje, o grįžę į Jungtines Valstijas, išpopuliarino juos kaip riedlentininkų batelius. Tuo tarpu „Beastie Boys“ žvaigždė Mike D, kuris buvo žinomas dėl to, kad nešiojo „adidas“ batelius, investavo į Los Andželo startuolį „X-Large“ – gatvės drabužių prekės ženklą ir drabužių parduotuvę, kuri pardavinėjo senosios mokyklos sportinius batelius kartu su savo drabužiais. Dėl šių įvairių veiksnių „Gazelle“ toliau rinko naujus gerbėjus Jungtinėse Valstijose ir buvo populiarus visoje šalyje.

© adidas

Britpop žvaigždės ir supermodeliai

Europoje „Gazelle“ buvo dažnas reginys britpop muzikos scenoje, kuri sparčiai tapo kultūriniu reiškiniu Jungtinėje Karalystėje. Populiari Mančesterio grupė „Oasis“, kurios stilius iš dalies išaugo iš 1980-ųjų futbolo tribūnų kultūros, vadovavo šiam judėjimui ir dažnai pasirodydavo koncertuose avėdama „Gazelle“. Iki 90-ųjų vidurio „Gazelle“ avėjo ir kitos Britpop grupės, pavyzdžiui, „Blur“ ir „Suede“, o jų gerbėjai, norėdami atkartoti šį stilių, darė tą patį. Kitur „Gazelle“ pasirodė ant Jamiroquai grupės nario Jay Kay kojų britų funk grupės vaizdo klipe „Virtual Insanity“, kuris 1996 m. buvo nuolat rodomas MTV. Tačiau tikriausiai būtent to laikmečio supermodeliai padarė „Gazelle“ tokius vertingus batus šalies „Cool Britannia“ laikotarpiu. Viena 1993 m. nuotrauka, kurioje Kate Moss neformaliai pozuoja su bordo spalvos „Gazelle“ batais, buvo ypač įsimintina; tiek, kad „adidas“ nusprendė ją atkurti kaip dalį 2016 m. reklaminės kampanijos naujai „Gazelle“ versijai. Kitas įsimintinas vaizdas buvo danų modelio Helenos Christensen, kuri 1994 m. pozavo moterų mados žurnale „Elle“ vilkėdama tik juodus batelius, todėl šis jau dešimtmečius senas modelis tapo tikrai geidžiamu mados objektu artėjant naujam tūkstantmečiui.

© „adidas

Ribotas bendradarbiavimas

2001 m. „adidas“ išleido labai populiarų „Originals“ asortimentą, o „Gazelle“ buvo grąžintas dar vienam dešimtmečiui. Žinomas kaip „Gazelle Vintage“, šis modelis buvo pagrįstas 1960 m. modeliu ir tapo vienu iš pirmųjų bendradarbiavimo projektų, kai Japonijos gatvės drabužių prekės ženklas „Neighborhood“ sukūrė du riboto leidimo spalvų variantus. Išleisti 2006 m. Pasaulio futbolo čempionato finalo Berlyne proga, jie buvo papuošti detalėmis, skirtomis šiam įvykiui paminėti: juoda „Home“ versija buvo parduodama tik prekės ženklo gimtajame mieste Tokijuje, o balta „Away“ versija – „adidas“ parduotuvėse Japonijoje ir Berlyne.

Batai, tinkami Džeimsui Bondui

Nepaisant šio stilingo bendradarbiavimo, 2000-ieji ir 2010-ųjų pradžia buvo palyginti ramus laikotarpis „Gazelle“ bateliams, ypač Jungtinėse Valstijose. Nepaisant to, „adidas“ toliau rėmė šiuos batelius, išleisdama naujas versijas, pavyzdžiui, stambesnius „Gazelle 2“ ir netgi modelį, pritaikytą riedlentininkams. Jų kultūrinė reikšmė buvo dar kartą patvirtinta 2012 m., kai aktorius Danielis Craigas, vaidinęs Džeimsą Bondą, trečiajame Bond filmo „Skyfall“ treniruočių scenose avėjo elegantiškus tamsiai mėlynos spalvos „Gazelle 2“ batelius. Batelių tinkamumas riedlentininkams buvo patvirtintas ir 2015 m. bendradarbiaujant su Londono „Palace Skateboards“ – drabužių prekės ženklu, kuris kartu su „adidas“ sukūrė dvi riedlentininkams pritaikytas versijas: „Palace Pro“, kurioje buvo panaudota „adidas Primeknit“ technologija, kad bateliai būtų dar patogesni ir lengvesni, neprarandant patvarumo, ir „Palace Pro Trainer“, kurioje buvo pasirinkta tradiciškesnė suede konstrukcija.

Klasikos atgimimas

Vos po metų „adidas Gazelle“ grįžo kaip niekada anksčiau. Tuo metu žmonės vis dar pirkdavo šiuos batelius, tačiau būtent prekės ženklo sprendimas atgaivinti populiarų 1991 m. modelį lėmė tokį galingą jo sugrįžimą. Šis konkretus modelis turėjo didelį kultūrinį poveikį visą 90-ųjų dešimtmetį, o jo įtaka šiuolaikiniams „adidas“ avalynės dizaineriams, pavyzdžiui, Jean Khalifé, užaugusiam šiaurės rytų Prancūzijoje, kur „Gazelle“ buvo populiarūs sportiniai bateliai, reiškė, kad jie sugrįžusiam modeliui rodė pagarbą ir susižavėjimą. Perkuriant modelį, nebuvo išlikusių originalių dizaino brėžinių, todėl Khalif ir jo komanda turėjo atkurti „Gazelle“ batelius po gabalėlį, kad sukurtų tikslų originalo kopiją, kurią jie su džiaugsmu pristatė visuomenei. Jie ypatingą dėmesį skyrė pagrindinių elementų, tokių kaip padas, išskirtinės tekstūros apvadu ir formuota liežuvė, atkūrimui, kad bateliai atitiktų originalą.

© adidas

Bendradarbiavimo kolekcionavimas

2016 m. pakartotinis išleidimas buvo labai sėkmingas, nes 1991 m. modelis puikiai suderino nostalgiją, vintage stilių ir universalų dizainą. Dėl to jis tapo populiarus tarp vyresniosios kartos, kuri prisiminė šiuos batelius iš savo vaikystės, ir jaunesniosios kartos, kuri norėjo kasdienių sportinių batelių su nesenstančia estetika. Vėlesniais metais „Gazelle“ tapo mėgstamiausia kūrybingų bendradarbių, tarp kurių buvo italų gatvės drabužių prekės ženklas „Slam Jam“, Los Andželo sportinių batelių parduotuvė „Sneaker Politics“ ir Brendono Babenzieno drabužių prekės ženklas „NOAH“, kuris išleido dvi spalvų versijas su akį traukiančiais gepardo ir kamufliažo raštais ant batelių viršaus. Be to, buvo ir netradicinių bendradarbiavimo projektų, pavyzdžiui, su „Transport for London“, kurio karališkas violetinis dizainas buvo skirtas paminėti Londono metro Elizabeth Line statybą, taip pat su ilgalaikiu „adidas“ partneriu Yohji Yamamoto, kuris sukūrė keletą rafinuotų spalvų variantų novatoriškam Y-3 partnerystės projektui.

© adidas

„Gucci Gazelle“ ir „Satellite Stomper“

Turėdamas tokį įvairiapusį bendradarbiavimo partnerių sąrašą, „Gazelle“ tapo patrauklus plačiam žmonių ratui iš viso pasaulio. Vėliau, 2022 m., jis tapo dar didesniu pasauliniu reiškiniu, pradėjęs iki šiol prabangiausią bendradarbiavimą. Britų „GQ“ numatė šį bendradarbiavimą 2022 m. pradžioje, kai futbolo superžvaigždė Mo Salah pasirodė mados žurnalo vasario mėnesio viršelyje, avėdamas tamsiai žalius „Gazelle“ batelius ir didelį „Gucci“ paltą. Šių dviejų prekių ženklų susiejimas buvo gana pranašingas, nes vėliau tais pačiais metais jie susivienijo, kad sukurtų vienus iš labiausiai geidžiamų „Gazelle“ dizainų. Pirmasis iš jų pasirodė 2022 m. vasarą ir buvo pagamintas iš rafinuotų medžiagų su unikaliu „Gucci“ prekės ženklu, kuris suteikė jam aukštos klasės ir išskirtinę estetiką. Per ateinančius dvejus metus „Gucci“ bendradarbiavimo rezultatas buvo dešimtys spalvų variantų, įvairių ekscentriškų stilių ir drąsių atspalvių, kurie visi buvo pagaminti Italijoje, siekiant užtikrinti aukščiausią kokybę. „Gazelle x Gucci“ kolekciją dėvėjo tokios Holivudo žvaigždės kaip Olivia Wilde ir Brad Pitt, todėl senas siluetas pasiekė naują populiarumo lygį ir netgi tapo populiarus socialinėje žiniasklaidoje, padėka žinomam „adidas“ entuziastui Harry Stylesui. 2023 m. dainininko „Love On Tour“ koncertų metu jis buvo nufilmuotas, kaip scenoje Australijoje geria iš žalios odos „Gucci Gazelles“ batelių, o kai vaizdo įrašas pasirodė socialinės žiniasklaidos svetainėse, jo gerbėjai iš karto jį pasidalino visame pasaulyje, dėl to smarkiai išaugo visų „Gazelles“ batelių pardavimai. Styleso simpatija šiam modeliui yra tokia ikoninė, kad prekės ženklo Australijos svetainėje yra nuoroda į jo gerbėjų Gazelle batelių pravardę – „Satellite Stompers“ (palydovų šokėjai), kilusią iš jo šokio, kurį jis atlieka dainuodamas dainą „Satellite“. Net dabar, paieškos sistemoje „adidas“ svetainėje įvedus „Satellite Stompers“, atsiranda „Gazelle“ puslapis, nes prekės ženklas gerbia superžvaigždės muzikanto ryšį su šiais sportiniais batais.

© adidas

Įtakingas siluetas

Įspūdingas Harry Styles, Gucci ir adidas Gazelle derinys buvo vienas iš svarbiausių momentų ilgos šio modelio istorijos. Nuo tada avalynės prekės ženklas toliau didino „Gazelle“ spalvų įvairovę, taip pat bendradarbiavo su naujais partneriais, įskaitant sportinių batelių entuziastą ir gatvės mados ekspertą Sean Wotherspoon, britų riedlentininką ir menininką Blondey McCoy, Edison Chen Honkongo gyvenimo stiliaus prekės ženklą „CLOT“ ir Puerto Riko reperį Bad Bunny, kuris sukūrė du stilingus dizainus su individualiais detalėmis ir unikaliais prekės ženklo efektais. Šis modelis taip pat tapo populiariu pasirinkimu mados įtakos turinčių asmenų, tokių kaip Gigi Hadid, kuri 2024 m. apsipirkdama atkreipė dėmesį, pasirinkusi šį modelį vietoj labai populiarių „adidas Samba“, ir aktorių, tokių kaip Emma Watson ir Jennifer Lawrence.

© adidas

Įvairūs dizainai ir stilius

Šiandien „adidas Gazelle“ galima rasti įvairiausių spalvų, tinkančių beveik bet kokiam stiliui, ir įvairių modelių, įskaitant „ADV“ riedlentes, „Bold“ su triguba platformine padole, „Indoor“, kurio dizainas sukūrė „Gazelle“ madą 2020 m. pradžioje ir kuriuo buvo pagrįsta „Gucci“ bendradarbiavimo kolekcija, ir „85“, kuris atkartoja 80-ųjų vidurio versiją. Tuo tarpu standartinis modelis išlieka „91“ versija, kurios dizainas įkūnija adidas Originals linijos amžinas savybes.

© adidas

Pusė amžiaus ir vis dar populiarūs

Po daugiau nei pusės amžiaus „adidas Gazelle“ vis dar yra aktualus kaip niekada, o tai liudija jo gebėjimą prisitaikyti prie gausybės mados tendencijų, kurios atsirado ir išnyko per jo istoriją. Be to, „Gazelle“ įtakojo šias tendencijas, apibrėždamas futbolo subkultūrų, muzikos scenos ir žinomų socialinių tinklų mados žinovų stilių. Turėdamas tokį platų gerbėjų ratą, šis tradicinis dizainas pasiekė savo galios viršūnę ir neatrodo, kad artimiausiu metu ji sumažės.

Read more

SPORTSHOWROOM naudoja slapukus. Apie mūsų slapukų politiką..

Tęsti

Pasirinkite savo šalį

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East