Nike
Shox
Išskirtinis elastingų sportinių batelių asortimentas.

Naujo tipo amortizacija
1980-ųjų pradžioje „Nike“ „Air“ amortizacijos technologija ėmė sparčiai populiarėti. Iš pradžių ji buvo įdiegta 70-ųjų pabaigoje gaminamuose bėgimo bateliuose, o vėliau – įvairiuose modeliuose, nuo krepšinio batelių iki kasdienių sportinių batelių. Tačiau „Nike“ nuolat diegia naujoves, todėl netrukus jos dizaineriai pradėjo dirbti prie naujos formos amortizacijos. „Air“ buvo pagrįsta minkštais, pagalvėlėmis primenančiais pagalvėliais, užpildytais inertinėmis dujomis, o ši atraminė sistema buvo labiau mechaninio pobūdžio. Dėl to dizainerių komandai teko spręsti visiškai kitokias užduotis. Tačiau jas išsprendus, ambicingas projektas davė pradžią unikaliam batelių tipui, kokio iki tol niekas nebuvo matęs. Išsiplėtęs į neįprastų dizainų kolekciją, visą apimančią „Nike Shox“, jis pakeitė sportinių batelių rinką ir iki šiol daro įtaką kultūrai.
Relikvijos atradimas
Po kelių dešimtmečių, 2023 m., žinomo Glenno Adamsono vadovaujama kuratorių grupė gavo išskirtinę teisę patekti į „Nike“ archyvų skyrių. Ši retas privilegija buvo suteikta tam, kad komanda galėtų rasti eksponatų, kurie bus rodomi 2025 m. Vokietijos Vitra dizaino muziejuje atidaromoje parodoje. Paieškos metu, kartu su prototipais ir neišleistais dizainais, jie atrado keistai atrodantį prietaisą. Jis buvo sudarytas iš didelio metalinio rėmo su batu centre, turėjo didelius spyruokles priekinėje pėdos dalyje ir už kulno, ir iš pirmo žvilgsnio buvo sunku įsivaizduoti, kam jis galėjo būti skirtas. Iš tiesų, jis buvo sukurtas siekiant ištirti, kaip spyruoklės paveiktų batų judėjimą ir amortizaciją. Šis eksperimentinis prietaisas buvo „Nike Shox“ projekto pradžios reliktas ir puikiai atspindėjo jį charakterizavusį netradicinį mąstymą.
Sudėtingas iššūkis
Tokio specializuoto įrenginio buvimas „Nike“ archyvuose rodo, kaip sunku buvo sukurti veiksmingą mechaninę amortizacijos sistemą, todėl galbūt ir vystymo procesas užtruko taip ilgai. Nuo 1984 m. „Shox“ projektą vadovavo dizaineris Bruce Kilgore, kuris ką tik buvo sukūręs vieną iš žymiausių šio prekės ženklo modelių „Air Force 1“. Kilgore komanda stebėjo sprinterius, bėgančius ant elastingos poliuretano bėgimo takelio Harvardo universitete, ieškodama įkvėpimo, ir atliko keletą biomechaninių bandymų, siekdama išsiaiškinti, ar galima panaudoti šią medžiagą, kad batai būtų tokie patys reaktyvūs. Tuo metu „Air Max“ dar nebuvo išrastas, o „Shox“ amortizacija turėjo tapti įspūdingu „Nike Air“ tęsinys, tačiau dizaineriai sunkiai ieškojo veiksmingos formulės.
Energijos grąžos paieškos
Per kitą dešimtmetį komanda tęsė eksperimentus, bandydama sukurti amortizacijos sistemą, kuri užtikrintų didelį energijos grąžą – tai, ko tuo metu nebuvo pasiekusi nė viena batų prekės ženklo kompanija. Iš tiesų, 1980-ųjų pabaigoje „New York Times“ rašė, kad energijos grąžinimo koncepcija yra „itin sudėtinga“ ir „mažai suprantama“, abejodama pasaulio batų gamintojų teiginiais, kad tai įmanoma. Nepaisant to, „Nike“ dizaineriai tęsė savo darbą ir, ieškodami energiją grąžinančių batų, taikė įvairias technologijas. Jie netgi bandė į vidurinę pado dalį įdėti plienines spyruokles, kurios tradiciškai buvo naudojamos transporto priemonių pakabose, tačiau naudoti tinkamas produktas vis dar buvo nepasiekiamas, ir praėjo dar keleri metai be sprendimo. Tuo tarpu „Air Max“ tapo pasauliniu hitu, o „Nike“ sukūrė reaguojančią, energiją grąžinančią „Zoom Air“ amortizacijos sistemą. Galiausiai, padedami tokių geriausių dizainerių kaip Sergio Lozano – „Air Max 95“ kūrėjo – ir dėka šiuolaikinių putų gamybos technologijų, komanda sugebėjo sukurti veikiantį prototipą. Tai buvo 1997 m.
„Shox“ ramsčiai
Galų gale tobulai sukūrę „Shox“ pado dalį, „Nike“ dizaineriai dar trejus metus dirbo, kol sugalvojo pirmąjį modelį, kuriame ji būtų panaudota. 2000 m. išleistas šis revoliucinis modelis buvo pavadintas „Nike Shox R4“ – pavadinimas, kuris atskleidė batelių dizainą. R reiškė „running“ (bėgimas), o tai buvo tinkama, nes „Nike“ jau seniai buvo sportinės avalynės technologijų lyderė, o 4 reiškė naujos amortizacijos konstrukciją, sudarytą iš keturių kolonų, vadinamų „Shox Pillars“ arba „pucks“. Kiekvienas stulpelis, esantis po kulnu, buvo tuščiaviduris vamzdelis, pagamintas iš specialaus tipo poliuretano putų, kurių elastingos savybės leido sugerti pėdos smūgį į grindis, suspaudžiant ją po savo svoriu, prieš atšokant atgal ir grąžinant energiją naudotojui, kai ji vėl pakyla. Keturios kolonos buvo laikomos vietoje tarp dviejų TPU plokščių, esančių po kulnu, viena virš jų, kita po jomis, su mažais įdubimais centre, kad kiekviena kolona spaudžiama į vidų, o ne į išorę, ir taip pasiektų spyruoklinį energijos grąžinimą, kurį jos buvo sukurtos teikti. Tai padėjo stabilizuoti visą „Shox“ struktūrą, o tradicinė „Phylon“ puta užpildė likusią vidpadžio dalį, kad suteiktų patogią paramą iki pat pirštų.
„Shox BB4“
Netrukus po R4 išleidimo „Nike“ pristatė antrąjį mechaniniu amortizatoriumi aprūpintą batelį – Shox BB4. Jį sukūrė Eric Avar, kuris buvo sugalvojęs keletą sėkmingiausių „Nike“ krepšinio batelių 90-aisiais, nuo klasikinių modelių, tokių kaip „Air Max Penny“, iki labai novatoriškų „Air Foamposite One“. Avar siekė kiekvienam savo dizainui suteikti „vieną drąsų, ikoninį išraiškos elementą“, teigdamas, kad taip pat galima „išsiversti su dviem“. Shox BB4 atveju jam reikėjo tik vieno, nes jis siekė, kad Shox amortizacija taptų modelio akcentu, papuošdamas kolonėles ryškiais atspalviais, pavyzdžiui, Lapis ir University Red.
Technologiškai pažangus dizainas
Be ryškių spalvų kolonų, Avar įdėjo į „Shox BB4“ aukštųjų technologijų funkcijas, kad optimizuotų jį intensyviam krepšinio sportui. Išsamus to meto dizaino aprašymas atskleidžia kai kurias iš jų, įskaitant priekines atramas, kurios neleidžia pėdai pasisukti, formuotą sintetinės odos viršų, turintį „vidinę vidinės pusės anti-inversijos stabilumo struktūrą“, ir žuvies kaulo formos pado išorinę dalį, pagamintą iš patvarios gumos ir užtikrinančią maksimalų sukibimą. Įdomu tai, kad naujoji amortizacija buvo apibūdinta kaip „atviras „Air-Sole“ kulno elementas“, galbūt norint ją susieti su „Air“ technologija, kuri padėjo šiai prekės ženklui pasiekti tokį didelį sėkmę, juk kiekvienoje iš tų vamzdelių buvo oro. Kartu su šiuo kulno elementu, BB4 turėjo lanksčią „Zoom Air“ sistemą priekiniame bato dalyje, tai reiškia, kad jame buvo dvi iš labiausiai spyruokliuojančių vidurinės pado dalies technologijų. Tai leido „Nike“ tame pačiame straipsnyje teigti, kad tai buvo „aukštos kokybės, pažangios, novatoriškos krepšinio avalynės ateitis“ ir buvo „sukurta siekiant iškelti geriausius žaidėjus į aukščiausią sprogstamojo greičio, judėjimo ir greitumo lygį“.
Futūristinė estetika
R4 ir BB4 sulaukė daug dėmesio, kai buvo išleisti, ne tik dėl savo futuristinės estetikos, kuri atitiko to meto nuotaikas. Buvo prasidėjęs naujas tūkstantmetis, ir buvo didelis noras turėti produktus, kurie atrodytų tarsi iš ateities. „Shox Pillars“ tikrai turėjo tokį išvaizdą, bet ir R4, ir BB4 elegantiškos formos viršutinė dalis taip pat atitiko šią tendenciją. Tai nebuvo atsitiktinumas, nes kiekvienų batelių dizaineriai įkvėpimo sėmėsi iš kosminių kostiumų ir kitos kosminės eros įrangos. Be specialiai sukurto „Nike Shox“ logotipo, „R4“ ir „BB4“ taip pat buvo pažymėti subtilus penkių taškų „Nike“ vizionieriško „Alpha Project“ logotipas, kuris buvo pristatytas 1999 m. pradžioje ir kurio tikslas buvo padėti sportininkams pagerinti savo rezultatus dėvint profesionaliai sukurtus drabužius. Tai suteikė bateliams mokslinės fantastikos pojūtį, kaip ir blizgios sintetinės medžiagos bei metaliniai atspalviai, tekančios linijos ir perforacijos, atspindintys akcentai ir švelnūs vaivorykštiniai elementai. Be to, kulno kolonos atrodė kaip kosminių raketų varikliai, todėl visas dizainas atrodė kaip technologija, atgabenta iš ateities.
Neįtikėtinas sporto momentas
Dėl šios pažangios technologijos ir išskirtinio išvaizdos derinio pirmieji „Shox“ batai sulaukė didelio populiarumo. Tačiau tikrasis proveržis įvyko dėl sporto akimirkos, kuri ir šiandien, kaip ir tada, stulbina žiūrovus. Tai įvyko 2000 m. Sidnėjaus olimpinėse žaidynėse, kai JAV vyrų krepšinio rinktinė siekė 12-osios aukso medalių per visą varžybų istoriją. Jau nugalėjusi Kiniją, Italiją, Lietuvą ir Naująją Zelandiją, JAV komanda rugsėjo 25 d. atvyko į Sidnėjaus „The Dome“ areną, kur turėjo žaisti paskutinį grupės etapo mačą su Prancūzija. Mačas buvo antroje pusėje, JAV komanda jau buvo sukaupusi 15 taškų persvarą, kai komandos kapitonas Gary Payton veržėsi link krepšio, bet jo metimas buvo netikslus. Kai kamuolys atšoko ir Prancūzijos komanda ketino jį paimti, Vince Carter iš niekur atsirado ir perėmė kamuolį. Carter išgarsėjo per dvi ankstesnes NBA sezonus, pirmiausia laimėdamas 1999 m. „Metų naujoko“ apdovanojimą, o vėliau – 2000 m. „Slam Dunk“ konkurse, kuriame jis laimėjo neįtikėtinu stiliumi po serijos stulbinančių dėjimų. Tačiau tai, ką jis padarė toliau, pranoko visus ankstesnius pasiekimus. Jis peršoko tritaškių liniją, bėgdamas link krepšio, bet susidūrė su aukščiausiu žaidėju aikštėje, 218 cm ūgio prancūzu Frédérici Weis. Nesustodamas, jis tęsė bėgimą, naudodamas savo naujus „Shox“ sportinius batelius, kad aukštai peršoktų virš milžiniško gynėjo galvos ir įmetė kamuolį į krepšį.
Le dunk de la mort
Garsusis vaizdas, užfiksavęs neįtikėtiną Carterio dėjimą, vaizduoja žaidėją, kabantį ore virš apstulbusio Weiso, su pora baltais ir tamsiai mėlynais „Shox BB4“ sportiniais batais ant kojų ir kamuoliu, laikomu vienoje rankoje, kurį jis sviedžia į krepšį. Fone matyti jo komandos draugai Gary Payton ir Kevin Garnett, žiūrintys su nuostaba, pastarasis su atvira burna iš nuostabos. JAV komanda laimėjo rungtynes ir po savaitės vėl nugalėjo Prancūziją, iškovodama aukso medalį, tačiau Carterio stulbinantis dėjimas buvo bene įsimintiniausias turnyro momentas, suteikęs didelį žinomumą BB4 bateliams. Prancūzijos žiniasklaidoje šis metimas tapo žinomas kaip „le dunk de la mort“ arba „Mirties dėjimas“, o Jungtinėse Valstijose jis įėjo į istoriją kaip vienas iš labiausiai žinomų „posterizacijos“ pavyzdžių – veiksmas, kai žaidėjas atlieka kažką tokio įspūdingo, kad tai galėtų būti pavaizduota plakate.
Sėkmingos partnerystės pradžia
Weisui „Mirties dėjimas“ buvo pamokantis momentas, bet jis tai priėmė gerai, ir kai ESPN interviu 15-ųjų metinių proga jis buvo kilnus, sakydamas, kad Carteris „nusipelno įeiti į istoriją“. Jis taip pat pareiškė, kad 2000 m. rugsėjo 25 d. buvo diena, kai jis „sužinojo, kad žmonės gali skristi“. Tuo tarpu Carteriui tai buvo karjerą nulėmusios akimirkos, kurios pažymėjo ilgalaikės partnerystės su „Nike“ pradžią ir buvo nepaprastai svarbios jam, nes anksčiau tais pačiais metais jis nutraukė 10 metų sutartį su „Puma“. Nuo tada „Shox“ modeliai dažnai buvo naudojami kaip jo firminiai bateliai, o jis kartu su komandos draugu Gary Paytonu pasirodė serijoje juokingų reklamų, kuriose buvo demonstruojamas „Shox“ atraminės sistemos elastingumas. Pasinaudodama Carterio nepaprastu olimpiniu dėjimu, kuris pats savaime buvo puiki reklama šiai technologijai, „Nike“ sukūrė rinkodaros kampaniją, pagrįstą vienu garsu: „Shox Pillars“ „boing“. Šis garsas buvo girdimas visose televizijos reklamose, kuriose Carteris šokdavo per žmones, kad atliktų dėjimą, o šis žodis buvo vienintelis tekstas plakatuose, reklamuojančiuose „Shox“.
„Shox VC 1“
2001 m., remiantis šia įsimintina kampanija, buvo išleisti pirmieji Carterio firminiai bateliai „Shox VC 1“. Juos sukūrė tuometinis „Nike Basketball“ dizaino direktorius Aaronas Cooperis, kuris 1994 m. prisijungęs prie komandos kaip vyresnysis dizaineris, įsitvirtino kaip stiprus kūrybinis balsas padalinyje. Bateliai turėjo būti su visos pėdos ilgio „Shox“ amortizacija, tačiau inžinieriai nespėjo laiku sukurti veikiančio produkto iki numatyto išleidimo. Dėl to bateliai turėjo keturis „Shox“ stulpelius kulno srityje, kaip ir „BB4“, o jų novatoriškas viršus buvo sudarytas iš prigludusios tinklinės medžiagos, apgaubtos „Foamposite“ sluoksniu. Šis tvirto, aerodinaminio išorinio sluoksnio, kojinės tipo vidinio sluoksnio ir elastingos pado dalies derinys leido Carteriui judėti greičiau, sklandžiau ir šoktelėti aukščiau nei bet kada anksčiau. Tuo tarpu minimalistinis išorinis sluoksnis buvo papuoštas „Nike Shox“ logotipu ir penkiais „Alpha Project“ taškais, o bateliai buvo tvirtinami naudojant naują „barrel lace-lock“ sistemą, sukurtą Cooperio ir vėliau patentuotą „Nike“.
„Shox“ serijos plėtra
Tais pačiais metais, kai buvo išleisti VC 1, „Nike“ taip pat atnaujino savo „Shox“ bėgimo batelių liniją, pirmiausia su R4+, kurie turėjo tinklinę viršutinę dalį ir užtrauktukų užsegimo sistemą, o vėliau su modeliu, pavadintu „Shox NZ“. Taip pat buvo sukurti specialūs „Shox“ treniruočių bateliai, žinomi kaip XT, kuriuose po vidurine pėdos dalimi buvo pridėti dar trys „Shox“ stulpai, iš viso septyni atraminiai stulpai. 2002 m. „Shox“ technologija buvo pritaikyta beisbolo bateliams, kurie buvo naudojami „All-Star“ žaidėjo Keno Griffey firminėje linijoje, kurio ankstesni bateliai visada turėjo „Air Max“ amortizaciją. Tačiau novatoriškiausi modeliai vėl buvo sukurti „Nike Basketball“, kurios dizaineriai pagaliau sugebėjo išplėsti „Shox“ amortizaciją per visą „Shox VC 2“ pado ilgį. Elegantiškas VC 2 modelis buvo sukurtas pagal „Bentley“ automobilį, o jo avangardinis dizainas įtikino Andy Caine prisijungti prie prekės ženklo. Vėliau jis pastebėjo, kad bateliai buvo „sudėtingi ir paprasti tuo pačiu metu“, ir galiausiai tapo „Nike“ avalynės dizaino viceprezidentu.
Pavasariškas žingsnis
Norėdama parodyti energiją grąžinantį Carterio antrojo firminio batelio šoklumą, „Nike“ sukūrė dar vieną linksmą reklamą, kurioje pagrindinis vaidmuo atiteko Toronto „Raptors“ žaidėjui. Joje jis šoka gatvėje su šoklumu, energingai šokdamas į medį, kad išgelbėtų moters katę, prieš sulaikydamas vagį, šoka su moterimi gatvėje ir atlieka seriją akrobatinių judesių. Pabaigoje jis praeina pro duris su užrašu „Raptors Basketball“, tada nusivelka violetinį kostiumą ir parodo, kad po juo vilki krepšinio aprangą, ir nubėga į aikštelę žaisti rungtynes. Kaip ir ankstesnės reklamos, ši reklama pabrėžė „Nike“ „Shox“ krepšinio batelių, kuriuos dabar dėvėjo keli NBA žaidėjai, įskaitant „All-Star“ Jasoną Kiddą, kuris kartu su Carteriu žaidė 2000 m. olimpinėse žaidynėse, savybes.
„Shox Stunner“
Tačiau populiarūs buvo ne tik VC modeliai: kitas Cooperio sugalvotas dizainas, žinomas kaip „Shox Stunner“, buvo laikomas vienu iš geriausių „Shox“ krepšinio batelių. Šie itin pažangūs bateliai buvo sukurti, kai Cooperis ir jo kolega dizaineris Eric Avar nusprendė pagerbti išeinantį kolegą David Bond specialiais bateliais, skirtais jo kūrybiniam įtakai „Nike Basketball“ per daugiau nei dešimt metų darbo skyriuje. Norėdami juos sukurti, jie surinko aukštos kokybės savybių rinkinį iš kai kurių įtakingiausių 90-ųjų pabaigos ir 2000-ųjų pradžios modelių, tokių kaip „Nike Air Penny IV“, „Air Flightposite“, „Air Kukini“ ir „Air Presto“. Užuot pasirinkę „Stunner“ bateliams „Air“ pado elementą, kaip ir visiems kitiems modeliams, Cooper ir Avar nusprendė juos išskirti „Shox“ amortizacija, taip parodydami, kaip šis technologija buvo gerbiama tuo metu.
Įtakingi bateliai
Išleidus „Stunner“ modelį, jis tapo nepaprastai populiarus, jį dėvėjo žymūs NBA „All-Stars“ žaidėjai, tokie kaip Tim Hardaway ir Baron Davis, WNBA „All-Star“ Sue Bird ir visa „Maryland Terrapins“ komanda, kuri 2002 m. laimėjo pirmąjį komandos NCAA turnyrą, dėvėdama šiuos batelius, ir taip dar kartą puikiai reklamavo „Shox“ technologiją. Cooperio sumanus dizainas taip pat apėmė gumines apyrankes, kurios tapo labai populiarios ir galiausiai įtakojo labai sėkmingą „Livestrong Foundation“ apyrankę, kuri pati pradėjo pasaulinę šios rūšies aksesuarų madą.
„Shox“ amortizacijos pakilimas ir nuosmukis
„Nike“ „Shox“ sportiniai bateliai išliko populiarūs iki 2000-ųjų vidurio, kai serija buvo papildyta dar daugiau Vince Carter modelių. Tai pasiekė kulminaciją 2006 m. su „Shox VC 5“, o kiti nauji dizainai apėmė „Shox TL“, kurio pavadinimas buvo pagrįstas „visišku“ „Shox“ padengimu, kurį užtikrino dvylika kolonų išilgai pado. Teniso pasaulis taip pat gavo Shox dizainą, kai Serena Williams 2004 m. Flushing Meadows dėvėjo Shox Glamour, o 2005 m. buvo išleistas stambus Shox Bomber kaip dar vienas krepšinio modelis, kurį dėvėjo Indiana Pacers žvaigždė Jermaine O'Neal. Tuo tarpu „Shox“ batai pasirodė populiariojoje kultūroje, nes Hugh Laurie dažnai juos dėvėjo vaidindamas cinišką genijų Dr. Gregory House populiariajame televizijos seriale. Vėliau, 2006 m., ši technologija sukėlė kontroversiją, kai „Nike“ pareiškė, kad konkurentė „adidas“ nukopijavo kai kurias „Shox“ pado dalis, kad sukurtų savo „a3“ amortizatorių. „Adidas“ buvo iškelta byla dėl patento pažeidimo, kuri galiausiai buvo išspręsta ne teisme 2007 m. Tačiau tuo metu ginčas buvo beprasmis, nes „Shox“ kažkaip prarado savo patrauklumą, o technologija išnyko iš rinkos.
Pogrindinis populiarumas
Po 2006 m. „Shox“ batai nebebuvo tokie populiarūs kaip anksčiau, o „Nike“ dizaineriai nustojo naudoti mechaninę amortizaciją naujų sportinių batelių dizainuose. Kai kurie teigė, kad tai buvo dėl netradicinio išvaizdos, o kiti tvirtino, kad amortizacija nebuvo tokia elastinga ar patogi, kaip teigė prekės ženklas. Nepriklausomai nuo priežasties, „Shox“ ilgam išnyko iš radaro, išsaugodamas gerbėjų ratą tik įvairiose Europos subkultūrose, kur juos dėvėjo tam tikros futbolo gerbėjų grupės. Tuo tarpu Jungtinėje Karalystėje jie tapo svarbia underground grime scenos dalimi, kur drąsus, išskirtinis „Shox Pillars“ išvaizda tapo stipriu mados pareiškimu ir leido subkultūros nariams sukurti identitetą, kuris juos sujungė. Dėl to tam tikras gatvės kreditas buvo priskirtas tokiems modeliams kaip „Shox R4“, kurie tapo maištinga alternatyva pagrindinėms mados tendencijoms, net jei jie buvo pamiršti daugumos sportinių batelių gerbėjų.
Ramioji laikotarpis
Per visą 2010-ųjų dešimtmetį buvo galima pastebėti nedidelius „Shox“ blyksnius – 2014 ir 2015 m. pasirodė keletas NZ spalvų variantų kartu su juodais ir auksiniais „Shox TLX Mid“, tačiau jie nesulaukė didelio susidomėjimo. Prekės ženklas netgi eksperimentavo su radikalesniais dizainais, įskaitant neišleistus „Air Force 1 Shox“, kuriuos galiausiai internetiniame aukcione įsigijo buvęs „Nike“ darbuotojas. 2018 m. „Nike“ ėmėsi labiau suderintų pastangų atnaujinti technologiją, sukūrusi naują modelį „Shox Gravity“. Atnaujinta estetika pasižymėjo lygiomis cilindrinėmis kolonomis rėmo apačioje po kulnu, suteikdama naują „Shox“ išvaizdą, primenančią 1991 m. prototipą iš Kilgore kūrimo etapo. Vėliau tai buvo suderinta su pažangiausiomis „Nike“ technologijomis, tokiomis kaip „Flyknit“ ir „Flywire“, kad bateliai taptų patvaresni ir patogesni.
Grįžimas į rampos šviesą
„Gravity“ sulaukė tam tikro sėkmės, tačiau tikrai „Shox“ vėl atkreipė dėmesį į save 2019 m. bendradarbiaudama su „Comme des Garçons“. Pasinaudodama 2010 m. pabaigoje atsiradusia mados tendencija dėvėti stambius Y2K bėgimo batelius, „CDG“ bendradarbiavo su „Nike“ ir sukūrė dvi itin stambias 2003 m. „Shox TL“ versijas. Jos atrodė dar ekscentriškiau nei originalas, su grubiai supjaustytais tinkliniais viršais, maištingomis detalėmis ir akinančiomis Comme des Garçons grandinėmis, apvyniojančiomis viduriniąją pėdos dalį. Šis akį traukiantis dizainas puikiai derėjo su išskirtiniu visos pėdos ilgio Shox amortizacijos išvaizda ir buvo puikus būdas vėl įvesti tradicinę technologiją į sportinių batelių kultūrą.
Garbė grime scenai
Kartu su CdG x Shox sportiniais batais, „Nike“ nusprendė pagerbti istorinę „Shox“ ir Jungtinės Karalystės grime scenos sąsają, bendradarbiaudama su britų-nigerių reperiu ir įrašų prodiuseriu Skepta. Skepta, žinomas grime MC per 2000-uosius ir 2010-uosius, pasirinko TL modelį, nes „matydavo visus vaikus, nešiojančius Shox“, kai keliaudavo į šiaurės vakarų Angliją, ir norėjo pagerbti tai, kas jam buvo „tikri gatvės batai“. Jo dizainas pasižymėjo elementais, kurie buvo pagarba jo Nigerijos paveldui, įskaitant galingą liūto atspaudą ant vidpadžio. Šis įspūdingas motyvas buvo įkvėptas Nigerijos igbo tautos Isiagu drabužių, kurie simbolizuoja galią, autoritetą ir pasididžiavimą. 2018 m. balandį Skepta buvo paskelbtas Nigerijos vadu, todėl jo „Shox TL“ buvo sukurti siekiant pagerbti šį faktą ir jo šeimos šaknis, tuo pačiu kultūros galia sujungiant šalį su likusiu pasauliu.
Pradedamas sugrįžimas
Šios dvi įsimintinos bendradarbiavimo iniciatyvos suteikė naują pagrindą, kuriuo remdamasi „Nike“ galėjo sukurti „Shox“ sportinių batelių kolekciją naujajai kartai. Buvo vėl pristatyti modeliai „R4“, „BB4“ ir „TL“, taip pat moterims skirti išskirtiniai modeliai „Enigma“ ir „Nova“. Tai paskatino Vince'ą Carterį, kuris tuo metu žaidė paskutinius du sezonus savo nuostabioje NBA karjeroje „Atlanta Hawks“ komandoje, vėl išeiti į aikštelę su „Shox“ sportiniais bateliais. 2019 m. „Nike“ netgi išleido tris TL modelių versijas su Brazilijos futbolininku Neymar, o kanadiečių reperis Drake taip pat buvo pastebėtas dėvintis R4 modelį per savo 2019 m. „Assassination Vacation Tour“ koncertinį turą, kai „Shox“ sugrįžimas ėmė įgauti pagreitį.
Madingi bendradarbiavimai
2020 m. Shox spalvų gama išsiplėtė, o po ramaus 2021 m. 2022 m. vėl prasidėjo bendradarbiavimo banga, kai ilgametis „Nike“ partneris „Supreme“ sukūrė dvi versijas ankstyvųjų Shox batelių, žinomų kaip Ride 2. Šie balti ir raudoni sportiniai bateliai įkūnijo retro Y2K bėgiko stilių su tinkleliu ir plaukiančiais odiniais apdangalais ant storo vidurinio pado, ir, kaip ir dauguma „Supreme x Nike“ bendradarbiavimo projektų, jie pasirodė esą labai populiarūs. Maždaug tuo pačiu metu britų dizainerė Martine Rose parodė savo unikalų požiūrį į šią liniją kaip dalį savo 2023 m. pavasario kolekcijos per 2022 m. birželio mėn. Londono mados savaitę. Žaisdama su savo mėgstamu mules batelių stiliumi, Rose atvėrė savo dizaino, žinomo kaip „Shox Mule MR4“, kulną ir padidino „Shox“ kolonų aukštį, kad suteiktų jam daugiau platformos pojūčio. Tuo tarpu elegantiški siuvinėjimai ir subtilus prekės ženklas papuošė batelių viršų, suteikdami jiems rafinuotą išvaizdą, kuri dizainui pelnė plačią pripažinimą mados pasaulyje ir paskatino išleisti dar tris ryškias spalvų kombinacijas 2023 m.
Nauja „Shox“ technologijos era
Nepavykus pritraukti sportinių batelių gerbėjų ar kasdienių nešiotojų dėmesio per didžiąją dalį 2010-ųjų, „Shox“ bateliai pagaliau sugrįžo į populiarumą 2020-ųjų pradžioje, pradėdami naują klestėjimo erą dešimtmečius senai amortizacijos technologijai. Remdamasi populiariomis 2022 ir 2023 m. bendradarbiavimo iniciatyvomis, „Nike“ vėl sutelkė dėmesį į klasikinį „Shox“ dizainą, 2024 m. išleisdama retro versiją „OG R4“ kartu su daugybe naujų spalvų variantų ir dar daugiau „Shox TL“, kurie nuo 2019 m. buvo pagrindinė atnaujintos „Shox“ linijos dalis. Be to, „Shox Ride 2“ buvo grąžintas pirmą kartą kaip bendras leidimas po sėkmingo bendradarbiavimo su sportinių batelių gamintoju prieš dvejus metus. Dėl didelio susidomėjimo per pastaruosius kelerius metus šie modeliai sulaukė didžiulio pasisekimo, o radikalūs sportiniai bateliai įsiskverbė į kultūrą ir pasirodė ant tokių žvaigždžių kaip hiphopo žvaigždė Kendrick Lamar kojų, kuris nustebino visus, kai pasirodė koncerte „The Pop Out: Ken and Friends“ su originaliais „R4“ bateliais „Comet Red“ spalvos. Socialiniuose tinkluose kilo audra, kai jo gerbėjai internete pradėjo diskutuoti apie įtakingo muzikanto netradicinį sportinių batelių pasirinkimą, ir staiga visi vėl pradėjo kalbėti apie „Shox“.
Savo laiką pralenkusi technologija
Tokie įvykiai parodo, kokia paslaptinga yra ir visada buvo „Nike“ „Shox“ amortizacijos sistema, nes praėjus daugiau nei dvidešimčiai metų nuo jos pasirodymo, ji ir toliau žavi sportinių batelių entuziastus visame pasaulyje. Nors iš pradžių ši technologija buvo sukurta kaip alternatyva ir galbūt „Nike Air“ pakaitalas, daugiausia gerbėjų ji pritraukė dėl unikalios išskirtinių „Shox Pillars“ estetikos. Tai taip pat yra priežastis, kodėl „Shox“ išlieka aktualus net ir esant lengvesnėms energiją grąžinančioms putoms, tokioms kaip „Nike React“. Nepaisant tokių pažangių amortizacijos sistemų egzistavimo, „Shox“ siluetai rado sau vietą šiuolaikinėje sportinių batelių kultūroje, tiek tarp tų, kurie juos maloniai prisimena iš Vince'o Carterio laikų, tiek tarp naujos gerbėjų bendruomenės, kuri dievina jų drąsius dizainus. Netgi tūkstantmečio pradžioje šie bateliai buvo gerokai pralenkę savo laiką, tačiau ir šiandien jie sugeba sukelti tą patį jausmą savo futuristiniu stiliumi ir elastingomis pado dalimis.